Uitdagingen van een 50Plus startup: Deel 3

Een gesprek op een verjaardagspartij leidt tot een bezoek aan de Kamer van Koophandel en daarmee de start van Ermers Communicatie.

Het balletje gaat rollen

Begin mei is een vriendin jarig en daar hoort natuurlijk een feestje bij. Na een uur raak ik in een boeiend gesprek met de schoonzus van het feestvarken. Mijn frustratie over de zoveelste afwijzing komt ter sprake en ze zegt: ‘Waarom begin je niet voor jezelf. Heb ik ook gedaan met http://www.welzijnspraktijk-thanda.nl. Weet je wat je moet doen? Neem maandag meteen contact op met Marcel van Kasteren van het Starterscentrum Limburg. Die kan je meer vertellen’.

Ga ik de stap nemen, ja of nee?

Intakegesprek en starterscursus

’s Maandags dus meteen contact opgenomen met Marcel van Kasteren. Hij vertelde me dat Starterscentrum Limburg een initiatief is van een aantal Limburgse gemeenten, de Kamer van Koophandel en een groot aantal partners (onder andere uit het onderwijs) die mensen die voor zichzelf willen beginnen helpen en adviseren. Binnen enkele dagen zou een beginnerscursus worden gegeven: ‘Zo start u als freelancer/ZZP-er’. Uiteraard ben ik die gaan volgen, want: er valt altijd wat te leren en bovendien was deelname gratis. Tijdens deze cursus gaf Marcel uitleg over inkomstenbelasting, VAR-verklaringen, marketingplannen en het bepalen van je uurtarief, om maar wat belangrijke zaken te noemen.

Bovendien gaf hij aan dat een persoonlijk adviesgesprek mogelijk was. De vrijdag daarna zat ik dus bij hem aan tafel en het werd mij al snel duidelijk dat er voor mij geen al te grote beren op de weg te verwachten waren als ik voor mezelf zou willen beginnen. Maar: binnen twee weken startte een uitgebreide cursus: ‘Starten eigen bedrijf - 45Plöss ZZP Limburg’ en er waren nog twee plaatsen vrij. De film ‘Yes man’ schoot door mijn hoofd, en seconden later was er nog maar één plek beschikbaar voor de cursus….

Het Business Model Canvas

‘Starten eigen bedrijf – 45Plöss ZZP Limburg’ was een cursus van vier dagdelen waarin een groep van twaalf ambitieuze cursisten onder de fantastische begeleiding van Rob Meesen en Patrick Vroomen van Topchange het Business Model Canvas voor hun eigen bedrijf gingen invullen.

Dit model bestaat uit negen essentiële onderdelen die samen de blauwdruk vormen bij het starten van je bedrijf. Het helpt je bij het vaststellen van wie je klanten zijn en je kernactiviteiten, je kosten en inkomsten helder te krijgen, samenwerkingspartners te zoeken enz.

Business Model Canvas, model van Alex Osterwalder

Om de cursisten te motiveren gebruikten Rob en Patrick van Topchange de film 'Ja, maar'. Op een indringende manier word je aan het denken gezet over het nemen van persoonlijke beslissingen, kansen zien en vooral nemen.

De cursus werd afgesloten met een lunch waarbij Ger Smith van Starterscentrum Limburg mij adviseerde om gewoon te starten. Niet lang wachten, gewoon aan de gang.

Vier dagen later zat ik bij de Kamer van Koophandel en was Ermers Communicatie een feit.

Foto: Rob van Hoorn, www.robvanhoorn.nl

Inspireren, leren, doen, vertrouwen

Behalve het opzetten van mijn business model canvas was een belangrijke les: vrienden en mensen in je omgeving en daarbuiten willen je graag helpen. Neem hun advies dat je gratis wordt gegeven ter harte. Er gaan deuren voor je open waarvan je het bestaan niet afweet en realiseer je dat andere mensen ervaringsdeskundigen zijn en alle stappen al een keer doorlopen hebben. Accepteer hulp, accepteer deskundig advies. Leer van wat anderen al ondervonden hebben, doe wat mensen adviseren en vertrouw er op dat ze willen helpen en het beste met je voor hebben. Maar vertrouw ook op je eigen kennis, kunde en doorzettingsvermogen. Vergeet even 'Ja, maar'!

De rol van communicatie

In de drie delen waarin ik de uitdagingen beschreef waar een 50-plus startup mee te maken krijgt, speelt communicatie op verschillende momenten en manieren een rol. Wat waren mijn overwegingen bij het verzinnen van een pakkende en duidelijke naam voor mijn bedrijf, wat kwam er kijken bij het ontwerpen van een logo en deze website? Wat wil ik uitstralen en vooral: hoe zorg ik er voor dat mensen ‘weten’ van Ermers Communicatie en hoe zorg ik er voor dat mensen mij weten te vinden?

Blogs
Recente Blogs
Archief
Zoeken via tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Social Icon
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

© 2016 Ermers Communicatie
info@ermers-communicatie.nl

Telefoon: 0654 670 686

Kamer van Koophandel-nummer: 63759640

BTW-nummer: NL 116677703B01

Bankrekening: NL07 INGB 0002 9727 50