Communicatie... Simpel toch?

Ik zoek vaak naar voorbeelden waarmee ik een communicatieprobleem kan illustreren. Want: hoe leg ik in gesprekken of workshops uit dat een boodschap pas een boodschap wordt als de ontvanger een bericht of vraag heeft begrepen?

Iedereen die communicatieprofessional is, weet dat codering van een bericht (het vertalen van de initiele vraag van de zender naar een boodschap in geschreven of gesproken tekst) het eerste moment is waarop een communicatieprobleem kan ontstaan; komt de boodschap overeen met de intenties van de zender? En verderop in het ZBMO-model (Shannon & Weaver): heeft de ontvanger van het bericht wel begrepen wat de zender bedoelde of wilde weten? Heeft hij of zij de mogelijkheid aangegrepen om een controlevraag te stellen waarmee een eventuele onduidelijkheid wordt opgelost?

Soms word ik geholpen met de vraag om op een illustratieve manier duidelijk te maken waar communicatie fout gaat. Vanmorgen zag ik dit plaatje via Facebook voorbij komen:

Natuurlijk klinkt het allemaal heel vanzelfsprekend, maar hoe vaak gebeurt het niet dat communicatie niet lekker loopt? Daarom de volgende twee simpele basistips voor betere communicatie:

  1. Verplaats je als zender van een bericht naar de ontvanger en stel jezelf de vraag: kan de ontvanger de vraag/opdracht begrijpen?

  2. Geef de ontvanger de mogelijkheid om uitleg te vragen.

Blogs
Recente Blogs
Archief
Zoeken via tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Social Icon