Uitdagingen van een 50-plus startup: Deel 2

In deel 1 schreef ik dat ik de volgende dag deel twee van mijn blog over de uitdagingen van een 50-plus startup zou schrijven. Helaas: dat is er niet van gekomen want er waren opeens van allerlei zaken die voorrang hadden. Hoort gewoon bij de start van een bedrijf: zorgen voor naamsbekendheid, om te beginnen bij al mijn contacten in social media en in mijn directe omgeving: de eerste zichtbare marketingactiviteit. Vandaag dus deel 2 van ‘Uitdagingen van een 50-plus startup’

Toeval of kansen zien en grijpen?

Het gaat in het leven, en dus ook tijdens je carrière, niet altijd zoals je denkt dat het zal lopen. Vooraf weet je niet hoe de rest van je tijd er uit gaat zien. Je hebt van die kleine ‘micro’-momenten die, wanneer je er later op terugkijkt, heel belangrijk blijken te zijn geweest. Maar: nam je nu bewust een beslissing of gebeurde iets per toeval?

Hoe dan ook: wil je als zelfstandige starten en succesvol blijven, dan is het belangrijk om je kansen op te zoeken en niet aan het toeval over te laten. Hoewel toeval natuurlijk nooit uit te sluiten is.

Bewust op zoek gaan naar kansen voor het krijgen van opdrachten zit misschien niet in je natuur, maar het is ontzettend belangrijk om te gaan netwerken; dit doe je misschien nog niet als je in loondienst werkt. Zo werd ik enkele jaren geleden lid van Communicatie Netwerk Limburg en bezoek ik met enige regelmaat de bijeenkomsten van Open Coffee Maastricht. Hierdoor kom ik met veel verschillende mensen van allerlei organisaties en bedrijven in contact. Onlangs hield ik een elevatorpitch waarin ik in een minuut vertelde wie ik ben en welke klantwaarde ik bied. Kort en bondig vertellen waar je bedrijf voor staat, het product, de eerste van de 4 marketing P’s.

Over mijn ‘toeval’ dat leidde tot het starten van Ermers Communicatie, meer in deel 3.

Foto: Rob van Hoorn, www.robvanhoorn.nl

Inspiratie: eerste hulp bij tegenwind

De transitie van werken in loondienst naar werken als zelfstandige, is een proces dat je doorloopt als individu, vakman- of vrouw, als echtgenoot, vriend, als kennis en familielid. Alles en iedereen om je heen heeft invloed op hoe je groeit als persoon en als zelfstandige. Je veert op door een compliment, hebt houvast aan wijsheden die je leest en overweegt suggesties die je uit je omgeving krijgt.

Films, muziek en personen kunnen ook heel inspirerend werken tijdens dit proces. Ze kunnen als mentaal kompas dienen voor je handelen, als je beslissingen neemt of als je na een paar dagen van twijfel weer even op het goede spoor gezet moet worden.

Ik ben gek op voorbeelden, dus waarom niet:

De komische film Yes man, waarin Jim Carey de hoofdrol speelt, is voor mij een voortdurende inspiratiebron: beantwoord vragen die op je weg komen zonder lang na te denken gewoon met ‘ja’. Wat blijkt: er gaan nieuwe werelden voor je open, je ontmoet nieuwe mensen, moet af en toe risico’s nemen (kom uit die comfortzone alstublieft!) en doet vooral veel nieuwe ervaringen op. En dus ga je wellicht interessante contacten leggen die in de toekomst zouden kunnen leiden tot een opdracht.

Het lied ‘Haus am See’ van Peter Fox is een tweede inspiratie: een metafoor voor een leven met uitdagingen en ontdekkingen maar met een duidelijk doel voor ogen. Maar vooral: de wil en het lef hebben om het bekende achter je te laten en nieuwe wegen in te durven slaan.

Een derde inspiratiebron was Richard Branson. Hij reisde ooit met een luchtvaartmaatschappij die in zijn ogen slechte service leverde. Hij zei: ‘Dat kan ik beter’, en richtte luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic op.

Hulp vragen: gewoon doen!

Als je kleine zelfstandige of ZZP-er wilt worden of een eenmanszaak wilt beginnen, is het van groot belang dat je weet waar je goed in bent en waarin je nog kunt verbeteren. Dit onderzoek je in een SWOT- analyse waarin je naar je eigen sterktes en zwaktes kijkt en buiten jezelf naar de kansen en bedreigingen die je tegen zou kunnen komen. De uitkomsten van de analyse geven richting aan het gestructureerd maken van plannen voor de start van je bedrijf.

In deel 1 vertelde ik al dat je een mentale omschakeling moet maken als je van ‘gewone’ werknemer wilt doorgroeien naar ondernemer.

Tijdens de SWOT-analyse blijkt dat je sterke kanten en het gebruiken van mogelijkheden vaak vanzelf gaan. Het is als het ware je tweede natuur om je sterktes in te zetten hoewel dit voor jezelf erg vanzelfsprekend is. Je ziet het zelf niet als sterk punt. De uitdaging zit ‘m vaak in het omgaan met je zwakke punten en bedreigingen die van buitenaf komen.

Om mijn ‘zwaktes’ beter te kunnen begrijpen en er beter mee om te kunnen gaan, voerde ik gesprekken met coach Simone Kremers. Door deze sessies kwam ik tot de conclusie dat ik mijn ‘prestatie’-lat best iets lager zou kunnen leggen. Niet omdat ik mijn normen ten aanzien van ‘kwaliteit’ of ‘goed’ heb bijgesteld. Maar als je, doordat je de lat te hoog legt, te veel energie van jezelf vraagt, kan dat remmend werken op je prestaties. Het resultaat van dit inzicht is dat resultaten van inspanningen sneller zichtbaar worden.

In deel 3 ga ik verder in op de laatste stappen die ik zette: concrete contacten en het maken van Business Model Canvas.

Blogs
Recente Blogs
Archief
Zoeken via tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Social Icon
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

© 2016 Ermers Communicatie
info@ermers-communicatie.nl

Telefoon: 0654 670 686

Kamer van Koophandel-nummer: 63759640

BTW-nummer: NL 116677703B01

Bankrekening: NL07 INGB 0002 9727 50